Steve Jobs v jednom svém rozhovoru označil způsob myšlení předpokládající, že dobrý nápad je 90 % úspěchu, za ‚nemoc‘. Od nápadu k úspěšnému produktu či službě vede dlouhá cesta a prvotní nápad je na ní „podmínkou nutnou, nikoli však dostačující“.

Vklad kapitálu do začínající firmy je mnohem více vkladem do jejích zakladatelů než do nápadu. Skvělý tým s průměrným nápadem bude téměř vždy úspěšnější, než průměrný tým se skvělým nápadem. To je časem prověřená pravda, kterou potvrdí každý ostřílenější investor.

Přitom právě nápady a kreativita jsou dnes tak trochu božstvem a zaklínadlem, kterým se ohánějí ekonomové i politici. Ve stále tvrdším mezinárodním boji a na cestě od montovny k ekonomice s vysokou přidanou hodnotou má být právě kreativita klíčovým hnacím motorem. „Nápady a kreativitu samozřejmě potřebujeme,“ myslí si Alica Anna Szabó, výkonná ředitelka ICIA. „Samotný nápad a finanční investice ale fungující projekt nestvoří. Třetím důležitým klíčem k fungující firmě je intelektuální kapitál.“

Důležitým klíčem k fungující firmě je intelektuální kapitál.

Nápady se do výsledného produktu nebo služby mění díky znalostem, osobnímu vhledu a zkušenostem, které fungují jako ‚měna‘ intelektuálního kapitálu. Takovou investici lze chápat podobně, jako investici finančního kapitálu. V určitých fázích životní cesty začínající firmy jsou špičkové profesionální služby cennější než peníze. A to platí i pro i takové společnosti, které již potvrdily svoji životaschopnost a chtějí ‚roztáhnout křídla‘ a skokově růst.

Jsme si ale vědomi, jak důležitou hodnotu intelektuální kapitál představuje a jak jej podporovat? Stačí se podívat na ohodnocení těch, kteří by měli o rozhojnění intelektuálního kapitálu pečovat především – učitelů. Podle dat OECD (Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj) jsou čeští učitelé ve své zemi nejchudšími vysokoškoláky ze všech zemí OECD. Jejich plat představuje jen polovinu průměrného platu ostatních absolventů vysokých škol. V Lucembursku to je 124 %, v Dánsku 101 %. Česká republika na tom v otázce rozvoje intelektuálního kapitálu jednoduše není dobře. Proto se sdružení ICIA, kromě rozvoje trendu investování intelektuálního kapitálu, snaží také podporovat pozitivní změny v českém školství, především tom vysokém.

sdílet: Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkedin
zobrazit vše
Mohlo by vás zaujmout