Rozhodnutí změnit zaměstnanecký poměr ve flexibilnější způsob obživy s sebou nese spoustu neznámých. Jedna z největších zní – dokážu skutečně uřídit vlastní čas a energii tak, abych zvládl současně několik plnohodnotných projektů?

„Vždy jsem pracoval na několika paralelních projektech, byly ale pro jednu firmu a vždy měly nějakého společného jmenovatele. To je něco úplně jiného, než být odpovědný několika klientům najednou. Jak to zvládnu?“ zní nejčastější obava.

Plánujte, udržujte své plány aktuální a buďte realističtí.

Na takovou otázku není jednoduchá ani jednoznačná odpověď. Jediný způsob je to vyzkoušet. Existuje ale aspoň několik zásad, které pomáhají zvládnout osobní „multitasking“ a efektivně tak využít vlastní intelektuální kapitál. Vybrali jsme tři rady, které nám připadají nejužitečnější.

1. Plánujte, udržujte své plány aktuální a buďte realističtí
Základní chybou je bez podrobnějšího plánu prostě začít pracovat. Jeden takový projekt možná uřídíte, několik najednou už ani náhodou. Plánování vlastní práce není zbytečně vynaložený čas, naopak. Pokud chcete své projekty dokončit včas a bez překročení rozpočtu, je velmi důležité, abyste je měli všechny naplánované a každý den aktualizovali jejich stav. Možná si myslíte, že jako freelancer tuhle rutinu dělat nemusíte, opak je ale pravdou. Projekt se vám může vymknout z kontroly mnohem snadněji, než zaměstnanci. Ve firmách se totiž obvykle můžete spolehnout na množství formálních i neformálních „záchranných brzd“, které na volné noze nemáte. A vyplývá z toho ještě jedna důležitá věc – každý projekt plánujte realisticky, s ohledem na práci, na které již pracujete, a s rezervou. Vždy se totiž něco pokazí.

2. Snažte se vyhnout zbytečné juniorní práci
Ze zkušenosti z řízení týmů víte, že zvyk přebírat za své podřízené mikromanagement je zlo, které zničilo už spoustu firemních lídrů, manažerů a projektů. Nedělejte stejnou chybu jako najatý profesionál. Protože v nové roli žádné podřízené nemáte, snažte se vyvarovat přebírání odpovědnosti za části projektů, které vyžadují velký objem juniorní práce. Dohodněte se raději se zadavatelem, že tuto část zpracuje sám a předá vám výsledky – dobrým vyjednávacím argumentem je v takovém případě celková cena vaší práce. Pokud to není možné, najměte si sám juniora, který pro vás tuto část projektu zpracuje.

3. Komunikujte s klientem
Jako najatý profesionál jste v jiné roli, než zaměstnanec. Taková pozice nese své výhody, ale i nebezpečí. Jedním z nich je skutečnost, že klient má jen velice omezené možnosti kontrolovat průběh práce na vašem projektu a to s sebou může přinést mnohé problémy. Zajistěte proto, aby ten, komu se zodpovídáte, měl o projektu co nejlepší přehled. Zahrňte tuto komunikaci už do plánování a pravidelné aktualizace stavu současně využívejte jako status reporty.

Nebezpečí, které v sobě práce na několika paralelních projektech skrývá, je mnohem více a každý, kdo se rozhodne spoléhat se na vlastní intelektuální kapitál, by si jich měl být vědom. Povíme si o nich zase někdy příště.

sdílet: Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkedin
zobrazit vše
Mohlo by vás zaujmout