Pro každou začínající společnost je klíčové vědět, v jaké fázi svého životního cyklu se vlastně nachází. Co zní, jako banalita, bývá kamenem úrazu – velmi často si majitelé, nebo management vůbec neuvědomují, kde právě jsou, co přesně dělají a kam chtějí dojít. Na počátku je přece před každou firmou tolik cest a možností, kudy se vydat! Výsledkem jsou často zmatky a tápání a více méně náhodný postup vpřed metodou pokusu a omylu.

Přitom si stačí uvědomit, kde vlastně jste, a všechno jde snadněji. Dokážete pak přidělit priority jednotlivým úkolům a mít realistická očekávání. A také vybrat si pro každou fázi vývoje firmy ty správné spolupracovníky, jejichž intelektuální kapitál vám právě teď pomůže nejlépe.

Úspěšné firmy se ve svém životním cyklu posunují od fáze nápadu a plánování, přes ověřování životaschopnosti obchodního modelu, vstup na trh až po období růstu a rozšiřování záběru. Pro každou fázi potřebujete trochu jiný druh intelektuálního kapitálu. Při získávání kolegů, kteří vaši věc podpoří, se proto nesmíte bát rozmanitosti.

Nebojte se rozmanitosti.

Pojďme podívat na jednotlivé fáze růstu společnosti a vhodné typy intelektuálního kapitálu, které v nich firma potřebuje.

První fáze: nápad a plánování

V této chvíli, která obvykle trvá 1-6 měsíců, stanovuje firma cíle svého podnikání a plánuje, jak se k nim dostat. Značnou část práce zabírají odhady toho, co bude obnášet uvedení produktu, nebo služby na trh a jak dlouho potrvá, než firma začne vydělávat.

Jaký člověk vám v tuto chvíli pomůže a jaký intelektuální kapitál by měl vlastnit? „Měl by to být ideálně někdo, kdo zná prostředí a trh, na kterém chcete uspět. Měl by mít znalosti a kontakty, aby mohl s omezenými prostředky dát dohromady důvěryhodný průzkum trhu. Měl by být schopen oponovat koncept vašeho produktu i podnikatelský model a pomoci definovat klíčové cíle, kterých má firma dosáhnout. Se svými kontakty by měl umět najít obchodní partnery, v této fázi tak důležité. Ale především – měl by být schopen sestavit byznysplán, včetně finanční rozvahy a naplánovat základní koncept marketingových aktivit,“ vypočítává ideální vlastnosti takového spolupracovníka zakládající členka ICIA Kamila Sušanková.

V této fázi tedy firma hledá seniorního manažera s dostatečnou zkušeností v oboru. Jednou z možností, jak takového člověka dostat do začínajícího projektu, je investice jeho intelektuálního kapitálu, tedy nabídka podílu ve firmě výměnou za jeho expertízu.

V příštím příspěvku se budeme věnovat fázi ověřování životaschopnosti obchodního modelu.

sdílet: Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkedin
zobrazit vše
Mohlo by vás zaujmout